Stationsundervisning

– en ny metodik

Stationsundervisning er nøglen til en mere engagerende, differentieret og inkluderende læringsoplevelse. Ved at implementere denne metode skaber I rum for både individuel udvikling og stærke klassefællesskaber med deltagelsesmuligheder for alle. I lærerstationen får eleverne præcis den støtte og udfordring, de behøver i deres sprog-, skrive- og læseudvikling.

Stationsundervisning med differentiering er vokset i praksisfeltet gennem de seneste år, hvor både pædagoger, børnehaveklasseledere, dansklærere og læsevejledere giver den feedback, at de – og ikke mindst eleverne – elsker timer med stationsundervisning. Men hvorfor vokser stationsundervisning, og hvad er det helt præcist, den metode kan?

Spredningen i elevernes faglige udvikling spænder over flere år – det værende sig indenfor både læsning, skrivning og stavning – og matcher ikke længere et specifikt klassetrin.

Det kalder af gode grunde på viden om differentiering og organiseringsformer. Stationsundervisning rummer begge dele, da eleverne i små homogene grupper roterer mellem forskellige stationer og altid kommer forbi en fastbemandet lærerstation, hvor eleverne får direkte undervisning på det niveau, de mestrer og lidt over. Her mødes de i zonen for nærmeste udvikling.

To gange om ugen forvandles dit klasseværelse til en spændende legeplads for læring.

Her møder differentiering, leg og motivation hinanden i en dans, der inviterer alle elever med – uanset niveau.